Hvorfor må storbandet betale for å delta?
Som festivaler flest ønsker vi oss masse publikum og ditto billettsalg. Men ønsketenking må ikke forveksles med realitetene vi lever under. Å påføre bandene en egenandel er ikke noe vi er stolte av, men vi må det for å holde festivalen gående. Egenandelen har økt gradvis fra kr 1.000,- i 2009 til kr 3.000 i 2018. Det er flere grunner til dette: Arrangementet bar økt i omfang hvert år - fra 1 til 4 scener, og fra 1 til 2 dager. Det har medført spilletid for flere band, men også økte kostnader i tilknytning til leie av saler og teknikk. På grunn av et relativt moderat publikumsantall må festivalen betrakte storbandene som en av flere inntektskilder, i tillegg til billettinntekter, sponsorstøtte og offentlig støtte. Vi minner om, og oppfordrer til, at deltagende band søker støtte hos Norsk jazzforums ad hoc-støtteordning. I våre årsmeldinger kan du lese om festivalens økonomiske utvikling.
Hva tjener arrangørbandene på å arrangere storbandfestivalen?
Foreningene bak Lillestrøm Storbandfestival - Ett Fett Storband, Skedsmo Storband, Sørum Storband og Lillestrøm Jazzklubb - jobber i fellesskap for å etablere en årlig storbandfestival. Det legges ned mange timer og masse innsats for å få dette til. Trekker vi fra idealisme, skaperglede og alt annet av myke verdier bak det å arrangere en festival, er vårt insentiv og våre interesser at arrangørbandene Ett Fett, Skedsmo og Sørum -som selvstendige og uavhengige storbandforeninger - har en fast, årlig og forutsigbar konsertscene å gå til som ikke medfører direkte kostnader knyttet til konsertlokale, scener og teknikk.
Etter hvert som storbandfestivalen har vokst og befestet sin posisjon som Norges eneste festival for store jazzensembler, har incentivene blitt flere. Samarbeidet med Norsk jazzforums årlige storbandmøte og utdeling av storbandprisen har blitt en årlig foreteelse, og satsingen på den unge garde gjennom Spillcampen er viktig for rekrutteringen av nye storbandmusikere. Storbandfestivalen er derfor et uttrykk for et ønske om at vår lille nisje i musikkens verden skal ha et fast, årlig møtepunkt for både publikum og utøvere fra hele landet.
Dersom festivalen velger å engasjere en profilert artist, stiller et av arrangørbandene som backingband, med de gleder og det merarbeid dette medfører. Arrangørbandene mottar ikke honorar for sine opptredener, men kan motta en begrenset og behovsprøvd kostnadsdekning fra festivalen til innleide bandledere, nødvendige noter/arrangementer etc. En slik kostnadsdekning er kun etter festivalens økonomiske evne, og alltid etterskuddsvis etter at festivalens økonomi for øvrig er gjort opp.
Lillestrøm Jazzklubb - som lokal klubb med tilhørende medlemsmasse - har ingen økonomiske interesser utover å spre det glade jazzbudskapet i regionen og derigjennom kunne rekruttere nye medlemmer.
Samlebandet var del av storbandfestivalens styre frem til 2019, men valgte å legge ned og gikk derfor ut av festivalstyret uten å bli erstattet av noe nytt storband.
Hvordan foregår arbeidet i festivalstyret når deltagende band velges?
Interessen fra deltagende band for å delta på storbandfestivalen er stor, noe vi er veldig fornøyd med og - ikke minst - svært takknemlig for! Noen år har antall søkere oversteget antall scener og mulige 'slots' med en håndfull, og styret har måttet foreta en vurdering av hvilke band som skal få plass og hvilke band vi må takke nei til. Dette medfører store diskusjoner og høy temperatur innad festivalstyret. Metoden vi normalt jobber etter, er at hver enkelt rangerer bidragene og argumenterer for disse. Hovedkriteriet vi går etter er først og fremst konsept (repertoar, solist, bandleder, 'x-faktor') og attraksjon. Attraksjon for publikum, media, støtteordninger, og for andre deltagende band. Et mål er at programmet blir så bredt som mulig, og det skal alltid være minst ett ungt innslag. Dernest diskuteres parametere som lokal tilhørighet, kommer langveis fra (ref attraksjon), om bandet har deltatt tidligere osv. Fravær av konsept (les: dansemappe), konkurrerende konsepter, utenfor fristen er naturlige utslagskriterer.
Logo for trykking finner du i SVG format ved å laste ned Logo i SVG format (bruk pc for korrekte fonter)